tisdag 19 december 2006

All I don't want for Christmas is Radio Ga Ga

Är du, likt mig, evinnerligt trött på radions, sedan flera sekel, uttjatade "Last Christmas", "All I want for Christmas" "Please come home for Christmas" och Carolas och Christer Sjögrens evinnerligt smöriga och hemska tolkningar av gamla fina julsånger och undrar om inte julen har mer än denna Radio Ga Ga att bjuda på?

Denna jul tänker jag sätta mig i en fåtölj med en kopp glögg och hembakade pepparkakor framför den öppna spisen, blicka ut över den stjärnklara himmeln som reflekteras i snön och lyssna på Tjajkovskijs Nötknäpparsvit

Att-göra-lista:

  • Skaffa en fåtölj
  • Skaffa glögg
  • Baka pepparkakor
  • Installera en öppen spis
  • Jaga bort molnen från himmeln
  • Fixa snö
Nåja, Nötknäpparsviten har jag redan i alla fall.

Andra verk som absolut är värda att lyssna på är Händels Messias (det är mer än bara Halleluja-kören – jag lovar) och Brittens "A Ceremony of Carols". God Jul!

Updatering: Jag hatar att behöva säga det, men jag har funnit en, i mitt tycke, trevlig version av Wham!:s annars så förkastliga "Last Christmas". Montt Mardié och Le Sport (och dessutom den, av mig ännu inte upptäckta Mr.Suitcase) i samma låt! Detta ändrar dock inte min grundinställning att julen är en högtid som bäst avnjutes till tonerna av klassisk musik.

2 kommentarer:

ellinor sa...

Amen, aa-aaa-meeen!

Anonym sa...

Åh, vad trevligt det låter! Får man hänga på? Jag kan fixa öppna spisen och fåtöjer så kan du fixa snön och glöggen! Hmm, pepparkakorna får vi väl se hur det blir med det. Funkar ju lika bra med deg, brukar ju bli så....!