onsdag 6 december 2006

Darth Dvořák och den nya världen

Den tjeckiske kompositören Dvořáks kändaste verk är nog utan tvekan hans 9:e symfoni från 1893, kallad ”From the new World”; en storslagen symfoni som inger mig med en känsla av mystik och äventyr. Dvořák skrev den när han under ett par år var bosatt i USA och påstår sig ha influerats av indianmusiken därifrån. (Vild gissning: ”new world” i namnet, den nya världen är Nordamerika.) Stycket består av fyra delar. Det första påminner om en upptäcktsresa, slingrar sig mellan något som nästan påminner om an der schönen blauen Donau (fast i fyrtakt) men med tydliga pampiga temainslag och pampigt slut. Det andra är mer ett lågmält och vackert men ändå tungt stycke (som dock – som de flesta lågmälda klassiska stycken – gjorde sig mycket dåligt i iPod-lurarna på flygbussen i Paris). Det tredje är klart pampigare och lite lekfullt, nästan lite slagfältskänsla.

Och la grande finale är något av det mäktigaste som jag har hört (jag vet, jag har sagt det om mycket, men jag jämför alltid med popmusik, som helt saknar motstycke). Faktum är att jag kom att tänka på att det är ganska likt ett, kanske för många, mer känt stycke vid namn ”Imperial March”, som förekommer flitigt i Star Wars-filmerna; ännu ett bevis på den klassiska musikens förträfflighet i science fiction? Nu är ju Imperial March inte, som i fallet med Kubricks "2001 - A Space Odyssey", gamla klassiska verk, utan komponerad för filmen av John Williams, känd filmsoundtrackproffs, som även komponerat musiken till t.ex. Harry Potter-filmerna. Men det hindrar den ju inte från att vara ett mästerverk som blivit så använt i olika populärkulturella sammanhang att nästan alla känner igen den, även om man inte sett någon av Star Wars-filmerna.

Jag kunde inte låta bli att testa att lägga på Dvořáksoundtrack till en snutt ur Episode V. Titta gärna på det, och gillar ni det, så ladda hem hela symfonin och lyssna, för det är ytterst storslaget!

Länkar

9 kommentarer:

ellinor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

vad fräsigt klippet blev! det passade verkligen, skulle trott att det hörde till om du inte hade avslöjat dig. förresten, varför känner jag igen musiken?

Anonym sa...

(lägg märke till min och ellinors kommentartiming)

Anonym sa...

(inte nu längre)

ellinor sa...

(haha sorry anna nu förstör jag vår timing, varför i all världen kan man inte editera kommentare i blogger? suck.) haha. jo det passar ju.fast jag vet inte, känns som att många pampigt dramatiska, symfoniska verk gör det. har inte sett starwars men förknippar ex alltid den med wagner's valkyrieritt även om det är apocalypse now den är med i, vilken jag heller inte har sett. den är ju iofs inte sci-fi men dramatisk, ödesmättad klassisk musik verkar vara lätt att foga samman med testosteronstinna, krigsinriktade filmer. medan mer harmoniska verk oft används i ex känsloladdade dramer. överhuvudtaget verkar användningen av klassisk musik i olika typer av filmer vara bevis på hur förträfflig den är på att skapa stämning?

tack för tankestimulansen :)

Michael sa...

@Ellinor (elsa?)

Det är klart att många verk hade passat bra i den scenen, det var inte heller menat som nån slags "statment" utan mer bara en spontan reaktion när jag hörde låten...

Ska försöka att skriva om något som inte bara är film, men film är så tacksamt ämne för en blog med denna utgångspunkten, men jag ska försöka skriva lite om andra saker också. I bakfickan har jag en liten analys av bröllopsmusik (Widors 5:e orgelsymfoni, Toccata Allegro vs. Beatles All you need is love, eller nån smörig Elvislåt) och kanske lite om de klart klassiska låtarna på Beatles Yellow Submarine-platta.

Så håll ut ;-)

ellinor sa...

ja, elsa är väl ett tjusigt namn.

nej jag förstod det =) på tal om "låten", är det bara jag som känner mig som en syndare när jag kallar ett klassiskt stycke för en "låt"? jag menar, man gör ju det, och det ÄR ju "låtar", men det känns som att de gamla mästarna ligger i sina gravar och kastar besvärjelser över mig. sorry, en väldigt irrelevant parre.

ser fram emot bröllopsmusikanalysen :)

du ska inte händelsevis höra den vidunderliga, underbara, magnifika osv osv händels messias i dokyrkan på lördag? kram

Michael sa...

Mmm... "låt" låter fel ;-)

Hade gärna hängt med och kollat på Messias, men har lovat bort mig till bläckblås-konsert dessvärre. :-(

Anonym sa...

bra start